In de baarmoeder

Hormoonhoudend spiraaltje (Mirena®, Kyleena®): 5-jaarlijks

Zie ook Mirena en Kyleena

Deze spiraaltjes bevatten een hormoon genaamd progestageen dat zorgt voor een dagelijkse afgifte in de baarmoeder. Een spiraaltje wordt via de baarmoedermond in de baarmoeder ingebracht.

• Bevat
    Levonorgestrel dat gedurende 5 jaar werkzaam is.
    De mirena heeft totaal 52mg van het hormoon levonorgestrel terwijl de kyleena slechts 19,5mg daarvan heeft.

• Werking

Het hormoon in beide spiraaltjes, levonorgestrel, wordt continu afgegeven en heeft de volgende effecten:

• het slijm in de baarmoedermond wordt taaier, waardoor de zaadcellen er moeilijker doorheen kunnen
    • de zaadcellen die toch in de baarmoeder kunnen niet meer normaal bewegen en functioneren
    • het baarmoederslijmvlies wordt niet of nauwelijks opgebouwd. Hierdoor kan er geen innesteling plaats vinden mocht er toch een bevruchting plaatsvinden
    • soms wordt ook de eisprong onderdrukt
  • Voordelen
    Zeer betrouwbaar, je hoeft er maar 1x in de 5 jaar aan te denken. Geen pijnlijke menstruatie meer. Gering tot geen bloedverlies. Constante zeer lage hormoondosering. Bevat alleen een progestageen waardoor te combineren met borstvoeding.
  • Nadelen
    Moet ingebracht en verwijderd worden door een bekwaam medisch hulpverlener. Het eerste half jaar na inbrengen van de mirena zie je vaak onregelmatig en langdurig geringe hoeveelheid bloedverlies, deze bijwerking verdwijnt na een half jaar. Houd hier dus rekening mee, veel vrouwen denken gelijk weinig bloedverlies te hebben, maar dat gaat lang niet altijd gelijk op.  Vanwege de geringe opname in het bloed kan het de normale progestageenbijwerkingen geven als: zweten, haaruitval, depressie, misselijkheid en gewichtsverandering.
  • Verschil Mirena® en Kyleena®
    Zoals al vermeld bevat de Kyleena® een veel lagere dosering hormonen. Wanneer je normaal bloedverlies hebt gedurende je menstruatie kun je dit spiraaltje prima gebruiken.
    Wanneer je last hebt van heftig vaginaal bloedverlies is de Mirena® de meest aangewezen spiraal.
    Daarnaast is de afmeting van de Kyleena® wat kleiner dan die van de mirena.

Koperspiraaltje (T-safe®, Multisafe®)

Zie ook T-safe® en Multisafe
Dit spiraaltje is gemaakt van een soort plastic waaraan koper is toegevoegd waardoor de anticonceptieve werking wordt verbeterd.  De lengte is afhankelijk van de grootte van je baarmoeder en varieert van 28-32mm.

• Bevat
    Koper, het koperoppervlak op het spiraaltje wisselt per merk van 300 tot 375mm2

• Werking
    Koper zorgt ervoor dat de zaadcel zodanig verandert wordt dat deze niet meer in staat is de rijpe eicel te bevruchten. Mocht er desondanks toch een bevruchting plaatsvinden dan heeft het koper het baarmoederslijmvlies dusdanig verandert dat het niet mogelijk voor de bevruchte eicel is om in te nestelen.

• Voordelen
    Zeer betrouwbaar, je hoeft er maar 1x in de 5 jaar aan te denken. Je natuurlijke cyclus blijf je gewoon behouden. Bevat geen hormonen, dus te combineren met borstvoeding.
  • Nadelen
    Moet ingebracht en verwijderd worden door een bekwaam medisch hulpverlener. Het bloedverlies tijdens je menstruatie wordt  vaak iets meer. Tevens is de maandelijkse bloeding ook iets verlengt. De menstruatie kan ook pijnlijker zijn dan zonder spiraaltje. Er wordt vaak gezegd dat koperspiraaltjes meer kans op ontstekingen aan de baarmoeder, eileiders en eierstokken zouden geven, maar gedegen onderzoek heeft aangetoond dat de kans op ontsteking alleen verhoogd is tijdens de eerste 3 weken na inbreng. Deze ontstekingen zijn vaak al sluimerend aanwezig en worden door de inbreng van het spiraaltje verder in de baarmoeder gebracht. Indien er voor het inbrengen van het spiraaltje onderzocht wordt of er een sluimerend ontsteking is dan verkleint men dit risico. Daarbij moet gezegd worden dat het ontstaan van ontstekingen niet zozeer afhangt van de gebruikte methode van anticonceptie, maar van het seksuele gedrag. (meer kans op jonge leeftijd, bij wisselende sexuele contacten of als de partner wisselende sexuele contacten heeft).